Trocadéro Systems AB        

 

 

Uppåt

    Beställ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Har du själv en fråga - e-posta den till oss. Du får svar med e-post. Är frågan av allmänt intresse publiceras den också här.

 

*****************************************************************************************************************

Jag vill flytta programmet och alla klientdata till en annan dator - hur gör jag?

Det finns flera sätt att göra detta. Här är det enklaste och snabbaste:

Gör först en kopia av hela biblioteket Trocadéro - vanligtvis finns det på sökvägen C:\Program\Trocadéro. Du kan använda en CD, men bäst är ett s.k. fickminne. Du ska inte kopiera innehållet i biblioteket utan själva biblioteket. Resultatet ska bli att du har ett bibliotek på ditt fickminne (eller CD) som heter Trocadéro.

Sedan måste du köra din installations-CD på den nya datorn och installera programmet från början. När installationen är klar startar du utforskaren och letar upp programmet - om du inte ändrat adressen så är det samma som ovan - C:}Program\Trocadéro. RADERA DETTA BIBLIOTEK! Kopiera sedan dit biblioteket Trocadéro från ditt fickminne (eller CD).

Klart! När du startar programmet är allt som på den gamla datorn. 

*****************************************************************************************************************

När jag stänger programmet får jag ett meddelande: "Kontrollerar programstatus". Vad betyder det?

Programmet söker efter uppdateringar på vår server. Det kan gälla nya momsregler eller nya procentsatser som ska användas för skattedeklarationen, nya skattetabeller och annat. Om det finns sådant, får du ett meddelande om detta nästa gång du startar programmet. Du får själv välja om du vill hämta uppdateringarna.

Vill du inte att programmet ska gå ut på Internet, kan du stänga av funktionen. Välj Inställningar > Uppdateringar i menyn. "Automatiskt" är vält som standard. Klicka istället på "Manuellt via WorkShop". Du får en förklaring hur det fungerar och programmet söker sedan inte efter uppdateringar på eget initiativ.

***************************************************************************************************

Jag vill skicka en SIE-fil med bokföringen till min revisor. Hur gör jag?

Det finns två sätt. När du väljer Arkiv > Exportera SIE får du en fråga om du vill skicka filen med e-post. Svarar du <Ja>, får du ange revisorns e-postadress. Under förutsättning att du är ansluten till Internet, skickas filen direkt. Svarar du däremot <Nej> sparas filen på diskettstation A:. Du får då skicka eller lämna disketten till revisorn. Du kan inte spara filen på annat media än en vanlig diskett.

*****************************************************************************************************************

Kan jag använda programmet i nätverk?

Du behöver en nätverkslicens för det. Den kan köpas som komplement till programmet och kostar lika mycket - det blir alltså dubbla priset. Du kan köpa dem tillsammans - eller komplettera med nätverksversionen senare. Ingen begränsning av antalet användare i nätverket.

VARNING! Det går att få igång programmet på olika nätverksdatorer även utan nätverkslicensen, men den ena datorn kommer inte att veta vad den andra gör. Risk för oreparabla konsekvenser!

*****************************************************************************************************************

Hur gör jag med den nya "omvända momsen"?

Eftersom både försäljning och inköp ska redovisas separat på momsdeklarationen, måste du ha särskilda konton reserverade för detta. Du kan antingen lägga upp nya eller använda befintliga. Dessa konton får sedan inte användas till något annat.

För försäljning med omvänd moms (huvudsakligen tjänster inom byggsektorn) använder du förstås ett 3000-konto. När du lägger upp kontot eller tar fram det på skärmen, ska du klicka på knappen <Omsättning - import>. I listan du får upp klickar du på <Försäljning där köparen betalar momsen>. I konto listan får då kontot nummer 16 under rubriken "Användning".

Vid inköp av sådana tjänster ska ett 4000-konto användas. Gör likadant med detta, men välj istället <Momspliktiga inköp, tjänster>. Kontot får nummer 54 under "Användning". Du kan också markera kontot för automatkonteringen "Fördelning vid omvänd moms eller EU-import". (Samma momskonton används i båda fallen.)

På momsredovisningen kommer nu summan av transaktionerna på dessa konton att hamna vid respektive rubrik. 

*************************************************************************************************** 

 

Skicka e-post till tellus@trocadero.se med frågor eller kommentarer om den här webbplatsen.
Senast ändrad: 10 september 2008